Guidede Meditationer For Alle

5 min Godmorgen Meditation

Lys I Hjertet Meditation

Sæbeboble Meditation

Forestil dig, at du sidder inde i din helt egen sæbebobbel og at den bevæger sig i takt med dit åndedræt.

12 minutter - Mere Frihed & Plads Til Den Ømme Krop

Har du ondt eller smerter i kroppen? Denne meditation kan måske hjælpe dig med, nemmere at kunne være med smerten, ømheden eller ubehaget.

Guidet afspænding

Svært ved at falde i søvn? Gør dig klar til at gå i seng og lyt til denne afspæning - gerne i sengen, så du måske bare kan falde i søvn!

Forbered dig til meditation

Skab et roligt "rum" det kan være et fysisk rum, eller blot et lille hjørne i stuen, soveværelse, kontoret e.lign.


Sluk for telefonen, så du er så uforstyret som muligtTænd evt. et lille lys og lidt røgelse, det er med til at skabe dig det rolige "rum".


Sæt dig så godt til rette, enten

  • i skrædderstilling siddende på et tæppe eller en god pude
     
  • på yderkanten af en stol med rank ryg og fødderne i gulvet 
     
  • eller du kan lægge dig på gulvet eller sengen, hvis du kan holde dig vågen


Tænd nu for den meditation du gerne vil lytte til, luk øjnene, ta' en dyb vejrtrækning & lad dig blive guidet.

Om meditation

"Er det meningen at vi skal slukke og lukke for alle tankerne i vores sind? For så kan jeg altså ikke meditere!" Dette er en udtalelse, som jeg ofte møder hos elever, når det handler om meditation. Og det kan jeg sgu godt forstå, og her kommer den gode nyhed:

det er heldigvis ikke meningen

Der er ikke nogen i vores vestlige verden, der bare sådan kan holde op med at tænke. Vi lever et liv, hvor vi er ret aktive, og hvor der sker rigtige mange ting i vores hverdag. Dette er med til at aktivere sindet og dermed tankerne. Så med mindre du er vokset op et afsidigt sted, med minimal påvirkning af en kaotisk verden, hvor du har lært at meditere fra barnsben, så er det ret normalt, hvis du føler at du har tankemylder - også under meditation.

Men hvad er det så vi skal bruge meditation til?
Til at stilne sindet. Hvilket betyder, at du under meditation vil opleve at tanker bliver mere rolige. Jeg kan bedst forklare det med, at når tanker er aktive, så kan det sammenlignes med en mortorvej. Når tankerne bliver mere rolige under, eller efter, meditation, så er det som om, at tankerne har sat tempoet ned, som på en stille og rolig landevej. Således hopper tankerne ikke længere over hinanden i en stor pærevælling, og det bliver lettere at høre dine egne tanker.

Observation af dine tanker
Nu hvor tankerne bevæger sig som på en stille landevej, har du mulighed for at observere dine tanker. Hvad handler de om? Hvad er det, du fortæller dig selv? Hvilke tankemønstre går igen og igen og igen? På et tidspunkt begynder du måske at blive træt af at høre på dig selv, og det er her det bliver spændende! For det er måske det "at du bliver træt af at høre på dig selv", der gør, at du vælger at gøre noget andet, dvs. tænke på en anderledes måde omkring dig selv, situationer med mere.